Tätä on aito Rezulto-asenne: jokainen asiakas voi olla seuraava Rovio tai Kempower

Rezulton tiimi koolla Lahden toimistoilla.


Yhden naisen tilitoimistosta on kasvanut rautaisten taloushallintoammattilaisten hyväntuulinen yhteisö, joka ajattelee yhdessä asiakkaan kanssa.

Rezulton perustaja Kaija-Leena Tervala myöntää olevansa yrityksen juhlavuonna hieman hämillään.

Vuosikymmen yrittäjänä on hujahtanut yhtä nopeasti kuin ruuhkavuodet lasten kanssa. Ensin nuo avuttomat palleroiset syntyvät, ja ihan pian he jo menevät reippaina kouluun. Lopun sitten tiedättekin.

Kymmenessä vuodessa on myös yritystoiminnassa ehtinyt tapahtua paljon ja kaikenlaista.

Vuonna 2013 Kaija-Leena aloitti yhden naisen tilitoimistona kotikonttorilla. Nyt rezultolaisia työskentelee jo suurperheen verran Lahden ydinkeskustan toimistolla.

Kysyntää taloushallinnon monipuolisille palveluille peruskirjanpidosta liiketoiminnan kehittämiseen on riittänyt alusta asti, vaikkei Rezulto ole koskaan lähtenyt kilpailemaan hinnalla.

– Bisneksen sparraajana en voi kenellekään suositella lähtemistä polkuhintojen tielle. Niin ei synny tervettä liiketoimintaa. Taloushallinto on pienellekin yritykselle niin iso osa menestystä, että siihen panostaminen on aina investointi. Ei pelkkä pakollinen kuluerä, täräyttää Kaija-Leena suorapuheiseen tapaansa.

Suora puhe saa usein kruunukseen hersyvän naurun ja lämpimän hymyn. Ulospäinsuuntautunut ja ihmiskontakteista inspiroituva Kaija-Leena kertoo, että moni uusi tuttavuus on yllättynyt kuullessaan hänen intohimoammatistaan.

– En kuulemma ole yhtään tyypillinen tilitoimistoihminen. En hautaudu lukujen kanssa konttorille, vaan haluan kehittää vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Ehkä myös taustani työelämästä ennen yrittäjyyttä ovat vaikuttaneet siihen, että olen vähän ”toisenlainen kirjanpitäjä”.

Taloushallintoa aina ajatuksella

Ennen oman yrityksen perustamista Kaija-Leena työskenteli vuosia eri yrityksissä talouspäällikkönä ja on vaikuttanut myös useissa johtoryhmissä. Lähes luonnostaan on siis kehittynyt ymmärrys siihen, mikä kaikki vaikuttaa mihinkin.

Kyky hahmottaa kokonaisuuksia ja henkilökohtainen palo yritysten strategiseen kehittämiseen avaavat talouden tunnusluvut uuteen valoon. Myös työntekijöitä rekrytoidessaan Kaija-Leena arvostaa modernien kirjanpitotaitojen lisäksi uteliasta ja kehittämishaluista asennetta.

Rezulton Jarmo Tervala ja Print Teamin Kari-Pekka Eronen.

Rezulton Jarmo Tervala ja Print Teamin Kari-Pekka Eronen suunnittelevat tulevia laiteinvestointeja, jotka ovat painotoimialalla menestyksen edellytys. Kuva: Tarmo Valmela.

Taito kohdata ihminen on tärkeä, vaikka fyysinen välimatka olisikin satoja kilometrejä – kuten se nykymaailmassa voi hyvin olla, kiitos täysin digitalisoitujen palvelujen ja Fennoa-ohjelmiston.

– Ajattelen niin, että jokaisen rezultolaisen tulee olla yhtä kiinnostunut asiakkaansa talousluvuista kuin omasta taloudestaan. Liian paljon kuulee tilanteita, jossa kirjanpito on tehty ”mekaanisesti” ilman, että ajatus on ollut mukana. Rezulto haluaa olla asiakkaan kanssa ajatteleva kumppani, jonka ajattelusta on aitoa hyötyä.

Useammalla rezultolaisella onkin hankittuna myös Business advisor -tutkinto, jotta halutessaan pienempikin yritys voi lähteä kehittymisen tielle syvällisempien konsultointipalveluiden avulla.

Kaija-Leena on kuullut monelta pienyrittäjältä, että isoissa tilitoimistoissa pieni jää helposti isompien asiakkaiden jalkoihin. Tämä saa iloisen höpöttäjän ja kovan luokan bisnesoivaltajan tunteet kuumenemaan.

– Jokainen yritys on aloittanut pienestä! Monen globaalin jätinkin takaa löytyy yrittäjä ja pakettiauto -henkinen syntytarina. Vaikka Rezulto itse on jo kasvanut mikroyrittäjyyttä isommaksi, muistan edelleen, millaista oli aloittaa yksin. Siksikin otamme pienyrittäjän tarpeet yhtä vakavasti kuin kovaa tulosta tekevän kasvuyrityksen.

Jos numeroiden pyörittely ahdistaa, Rezulto sydämesi tahdistaa

Palataanpa vielä hetkeksi Rezulton 10-vuotiskevääseen 2023.

Kaija-Leena visioi yritykseen hiljattain mukaan hypänneen puolisonsa Jarmon kanssa perheyrityksen seuraavaa vuosikymmentä: Rezulton liiketoiminnan suuntaa, tavoitteita ja yrityksen brändiä. Etenkin viimeksi mainitusta löytyi selkeä kehittämisen kohde.

– Olimme kasvaneet vuosikymmenen panostamalla vain välttämättömän viestintään ja markkinointiin. Alkoi tuntua siltä, että yrityksemme ydin ja asiakaslupauksemme ei välittynyt ulospäin parhaalla mahdollisella tavalla.

Avuksi kutsuttiin paikalliset markkinoinnin ammattilaiset, jotka löytyivät vieläpä Rezulton omasta asiakaskunnasta. Alkoi yhteinen strategia- ja suunnittelutyö, jotta yrityksen sielu saatiin kaivettua esiin.

Juhlavuotensa kunniaksi Rezulto alkoi runoilla!

Rezulton mainoskampanja syksyllä 2023.

Riimitellen Rezulto uudelle vuosikymmenelle! Kuva: Tarmo Valmela.

Heti ensimmäisestä ulkomainoskampanjasta on sadellut positiivista palautetta ja se tuntuu myös omasta väestä kuvaavan hyvin Rezulton henkeä – mikä on luonnollisesti tärkeää. Moni on kiinnittänyt huomiota toimialalla poikkeukselliseen tapaan viestiä.

Mutta poikkeuksellinen on myös Rezulton tapa toimia.

– Haluamme näyttää esimerkin voimalla, että vaikeistakin asioista voi aina puhua ymmärrettävästi. Ja tiukoissa paikoissa auttaa oikeanlainen asenne. Rezultosta asiakas saa helposti lähestyttävän kumppanin, jolle kehtaa aina esittää kaikki mieleen tulevat kysymykset.

 

Teksti: Terhi Kangas, Toteuttamo Verbaali